Just LIVE like there was no tomorrow!!

Duben 2007

Katatonia

21. dubna 2007 v 18:49 | P. Bloody |  Jen ti (to) nejlepší
Katatonia, doom metalová legenda, vznikla v roce 1991 ve Stokholmu, Švédsku a byla stvořena dlouhodobými přáteli Andersem Nyströmem (aka Blakkheim) a Jonasem Renksem (aka Lord Seth). Po více než roce zkoušení a skládání spatřilo světlo první ovoce jejich práce - v roce 1992 vydali své první demo Jhva Elohim Meth, nahrané ve švédském studiu Gorysound a produkované vícemuzikantem Dan Swanöm. Demo bylo okamžitě vyprodáno, dikí čemuž si Katatonie všimli holandští Vic Records, kteří pokračovali na předělání dema jako mini CD nazvané Jhva Elohim Meth - the Revival. S rychlou prodejí CD rostla jejich reputace v undergroundové oblasti jako požár a dvojice věděla, že by potřebovali plnější složení, aby posunuli kapelu kupředu. Proto byl do jejich sestavy zařazen basista Guillaume Le Huche (aka Israphel Wing), což jim umožnilo pořádat živé koncerty, poprvé v kariéře.
Věci pokročily a kapela vstoupila s ujednáním na jedno album do dnes již zaniklého švédského studia No fashion records. V dubnu 1993 Katatonia vstoupila do Gorysound s jejich albem Dance of December Souls, produkovaném Katatonií a Dan Swanömem. Zdálo se, jakoby album nikdy nemělo spatřit světlo světa, ale nakonec bylo konečně vydáno v době téměř souhlasící s názvem alba, v prosinci 1993. Album se stalo v okamžení žhavým hitem kritiků a metalové scény. Pryč bylo metalové bloudění jejich dřívějších pokusů. Bylo nahrazeno význačnou melancholií a epickou melodickou emocí. Neodmyslitelnými a nyní klasickými prvky v doom metalovém žánru.
Reakce na nový zvuk byla právě to, co Katatonia potřebovala slyšet, povzbuzována a vedena každou poptávku po dalším kroku posunuly hranice a dali se do projektu v Unisound (nový název gorysound), na začátku roku 1994 nahráli goth/epic Scarlet Heavens track našel domov v Misanthropy records, vydán jako limitovaný.
Na jaře 1994 se Wrong Again Records přiblížili ke skupině, aby se objevila na kompilačním albu. Byli shromažďováni a ve stejném roce italské Avantgarde music přiblížilo skupině novou nahrávací smlouvu. Odhodláni k stále úspěšné budoucnosti na metalové scéně se vrátili ke zvukům zpracovaných na Dance of December Souls, ale komprimovali epické proporce ve více živých regulovných stylech. Ve známé společnosti Unisound se Katatonia objevila na tracku Black Erotica a na Love of the Swan pro kompilaci a na For Funerals to Come, vydaným Avantgarde Music na počátku roku 1995.
Katatonia pak každého překvapila, když si vzala celý následující rok volno. Nyström & Renkse měli problém najít kompletní a stabilní sestavu, aby uskutečnili svůj hlavní plán. Tak se dva členové Katatonie rozhodli jít každý svou vlastní odlišnou cestou. Následující čas trávil Jonas Renkse v nově založeném projektu October Tide a Nyström dělil své zaměstnání mezi konstelace Diabolical Masquerade a Bewitched.
Nakonec, frustrováni přerušením slibné budoucnosti Katatonie a malým jednáním ivnitř zdí melancholie, se přátelé dali opět dohromady s jiným přístupem a znovuoživili Katatonii na začátku roku 1996. Když našli třetího a stálého člena, kytaristu Freda Norrmana, vrátilo se trio do vždy otevřených dveří studia Unisound. Ale v této době byli vyzbrojeni pouze nápady a nejasnou komplikovanou vizí, neměli složené žádné nové skladby. Později, po dvoutýdením nahrávání, se Katatonia objevila s albem Brave Murder Day, které bylo důkazem, že se jejich nový a smělý způsob práce vyplatil. Mikael Åkerfeldt z Opeth byl požádán, aby se do nahrávání také vložil a přispěl svým hlasem po Renkseovi. Produkce Katatonie a Dana Swanö je ceněna především za perfektní zachycení nových a vysoce originálních zvuků pro Katatonii charakteristických: emocionální a tvrdě řezané, jednoduché a přímé, stále se držící temné prázdnoty, tak základní pro celou tvorbu Katatonie. Kapela znovuobjevila svůj typický zvuk na tomto albu, prokázaném za průkopnický vliv na mnoho skupin, od té doby se objevujících.
Po prvním a úpěšném turné po Evropě na podzim roku 1996, se Katatonia rozhodla navštívit studio a rychle začít s novým materiálem. Vzhledem k tomu, že jejich druhé domácí studio Unisound před nimi nadobro zavřelo své dveře, vybrali si jedinou logickou alternativu - Sunlight Studio, ležící v rodném městě Katatonie, ve Stockholmu. I to figurovalo v tom, že se originalita skupiny posunula ještě do vyšších míst a výsledkem se stalo mini-album Sounds of Decay, opět pro Avantgarde Music. CD následovalo stejnou cestu jako Brave Murder Day a opět jsme zde mohli slyšet vokály v provedení Mikaela Åkerfeldta.
Hnáni až na vrchol své kreativity, ne dlouho před Renksem a Nyströmem se Norrman vrátil do Sunlight, aby pracoval s kapelou na jejich třetím plnosestavovém albu Discouraged Ones. V té době odstoupil Åkerfeldt z pozice hlavního "chraplouna" do výmluvnější vokálové tvůrčí pozice. A právě tento skutek nám dal šanci okusit opravdovou čistou a výraznou barvu hlasu Jonase Renkseho. Odvážná a radikální změna byla pro kapelu velký risk, ale ohromující kvalita jejich hudby v prodeji všechny obavy klidně odvála. Gothic rozkvět z minulé tvorby byl nahrazen současnějším stylem, vyjadřujícím pocity prohry, zničení, zoufalství a naděje. Tohle byl moment, kdy se Katatonia zcela obrátila ve svůj temný melancholický styl. Peaceville Records násedovali vzestup kapely téměř od úplného začátku, ale bylo to album Discouraged Ones, jehož modernost a dynamičnost způsobily, že se firma skutečně zamilovala do jejich znění. Pochopili, že Katatonia je dokonalá pro jejich vysoce originální akty a nabídli jim proto dlouhodobou smlouvu na pět alb. Nadšeni, že budou moct spolupracovat s firmou, která dříve produkovala nějakou z jejich oblíbené hudby, Katatonia zpět, nyní už jako trio, byla připravena na práci na jejich čtvrtém studiovém albu v roce 1999, Tonight's Decision. Toto album Katatonia vydala opět u Sunlight, opět produkované kapelou a Åkerfeldtem, se kterým stále spolupracovali na vokálových partech. Při mixáži jim obratně asistoval Tomas Skogsberg. Dlouhodobý producent a mixař Dan Swanö nastoupil jako sezonní bubeník - umožňujíc Jonasovi soustředit veškerou svou pozornost na jeho stále se zlepšující rázné a řízné vokály. Silnou mezinárodní distribucí prostřednictvím Peaceville se popularita Katatonie vznesla do nepředstavitelných výšek a na konci roku se Katatonia účastnila turné, odhalující legendy jako Paradise Lost.

V roce 2000 byli velmi zaneprázdněni. Nahrávali páté album a navštívili Polsko a USA spolu s Opeth. Jejich album Last Fair Deal Gone Down Katatonia vydala začátkem léta 2001. Vydání alba bylo uvedeno 3 skladbovým CD singlem. Titulní skladba byla Teargas, vybrána z alba Last Fair Deal Gone Down a okořeněna dvěma skladbami, napsanými speciálně pro singl - Sulfur a March 4. V téhle době jsme měli šanci vidět Katatonii skutečně rozšiřující svoje sebevědomí, možná více než kdy jindy. Jejich typické slzy utrpení, ale i smělost, odvaha a zájem o jejich hudbu byly tím, co přidalo na dynamičnosti jejich tvorbě. Nebo to možná bylo tím, že skupina produkovala album sama, po dlouhém čase. Jeden nebo druhý důvod, každopádně to bylo album, které donutilo celý svět se posadit a poslouchat. Renkse se skutečně stal jedním z nejlepších a nejvýraznějších vokalistů na celé metalové scéně. V jeho stylu zpěvu je zranitelnost, která způsobí, že věříte každému slovu, dávajíc vždy tak moc a bez falešných zvuků. To všechno je ještě podepřeno geniální kytarovou hrou Nyströma, který se zdá, že otevřel dveře od poněkud zúžených gothic/doom zvuků k záblesku moderní temnoty a celkově dobovějšímu přístupu.
Po úspěšném Peacefest v březnu 2001, který fungoval na principu 3dny - 3 země, se Katatonia vrátila do Británie a angažovali se na mini turné. Poháněni davovými reakcemi, rychle naplánovali jejich účast na turné pořádané s Opeth, odehrávající se později, ale v ten samý rok ve střední Evropě a znova v Británii. Aby se shodovali s turné, vydali jejich druhý single za rok 2001 - Tonight's Music. Titulní skladba byla opět vyňata z jejich posledního alba Last Fair Deal Gone Down, vydaném v březnu. Dále se single skládal také z exklusivních skladeb Help Me Disappear a O How I Enjoy the Light.
Rok 2002 byl pro kapelu tichým a klidným rokem. Svůj čas strávili volně každý po svém nebo skládáním na další album.
V dubnu 2003 Katatonia vydala své šesté studiové album, pro prázdné duše a srdce, titulované Viva Emptiness. Album bylo nahráno v temné švédské zimě v 301 studios in Örebro na konci roku 2002, produkováno dvojcí Nyström/Renkse a namixováno Jensem Bogrenem. Na albu použit metalový žánr jako prvotní vzor. Katatonia nikdy nebyla kapelou, která by stále stála nebo stagnovala v jednom stylu. Tímto albem kapela dokázala, že je zásobitelem zmírněného druhu velkoleposti, která dávno přerostla všechny druhové překážky, stále zdánlivě dobývající metalové kapely. Bez gloriol limitovaného žánru nad jejich hlavami hudba sama řekla o tajemných Švédech víc, než by řeklo 1000 slov. Vydání alba podpořilo turné po Evropě, probíhající během dubna a května 2003.
V roce 2004 Katatonia absolvovala dvakrát turné po Skandinávii, také evropské mini turné a několik festivalů po celém světě. Po živém vystupování si kapela už opět zasloužila volno a začala plánovat jejich další gesta a také to, jak vytvořit jejich nové veledílo.
Nový rok 2005 přinesl vydání dvou kompilačních alb. První bylo Avantgarde Music's Brave Yester Days a bylo kompletním ohlédnutím na dávné dny roku 1992 - 1997. Zahrnovalo 2 disky - singly, demo, kompilační skladby a výběr nejlepších momentů z prvních dvou plnosestavových alb. Druhé, Peaceville's The Black Sessions , obsahovalo 2 disky klasického materiálu z let 1998 - 2004, plus DVD s koncertem Viva Emptiness, natočeném v Polsku v roce 2003. Obsaženy zde byly všechny singly, společně s úplně nejlepšími skladbami od 1998 Discouraged Ones až do 2004 Viva Emptiness (zahrnující také Wait Outside, nevydanou skladbu z alba Viva Emptiness)
Aby se kapela trochu rozehřála a probrala před začátkem nahrávání nového alba, zapsala se do seznamu na Metalmania a hráli pár termínů ve východní Evropě. Renks a Nystörm se pak vrátili domů aby vytvářeli jejich sedmé album a strávili celé jaro jeho dokončováním. Na konci roku se kapela poprvé ve své kariéře dostala do Ruska, kde hrála ve dvou největších městech davům lidí, kteří čekali deset let, až temná pětice dorazí i k nim.
V roce 2006 Katatonia vydala svůj nový singl My Twin plus videoklip režírovaný Charliem Granbergem. Singl byl vybrán z jejich energického a rázného sedmého studiového alba, vhodně nazvaného The Great Cold Distance , které bylo nahráno během tří letních měsíců roku 2005 v Fascination Street Studios v Örebro, Švédsko. Produkováno opět dvojcí Nyström/Renkse a mixováno a navrženo Jensem Bogrenem & Davidem Castillem. Tohle album je definitivně nejdynamičtější prácí v historii kapely a má v sobě tak výhružnou chadnost, která vytváří vzdálenost od čehokoli a kohokoli. Jonas Renkse vysvětluje: " Vzdálenost je nezbytná k cestě skrz chodbu lidského trápení. Zatímco objímá totoalbum, jeden musí vědět, že to bude jen pomoc zvýšit chlad mezi námi. Toto je křivolaký a mylný život. A tohle album je soundtrack k němu."